Antiernæringsmæssige Faktorer: Phytat og Oxalat i vegetarisk kost

Antiernæringsmæssige Faktorer: Phytat og Oxalat i vegetarisk kost

DEL

Mens hele korn og grøntsager er nærende, nogle af dem indeholder også stoffer, der reducerer absorptionen af ​​mineraler. Disse stoffer, som kaldes “antiernæringsmæssige faktorer”, eller antinæringsstoffer, indbefatter phytat, oxalat og trypsininhibitor. Mens det ikke er teknisk antinæringsstoffer, fiber og polyfenoler også kan reducere tilgængeligheden af ​​næringsstoffer i kosten.

Antinæringsstoffer – hvad er det?

Antinæringsstoffer er giftstoffer naturligt findes i fødevarer, der interfererer med, hvordan vores kroppe absorbere eller bruge næringsstoffer. Antinæringsstoffer findes ofte i planter, fordi de gavner planterne på en eller anden måde – for eksempel at holde skadedyr fra at spise planten, mens det vokser.

Hvedeklid og Korn Indeholder Phytat (phvtinsvre)

Phytat findes i hvedeklid, usyrede (gær-fri) brød, fuldkorn, bælgfrugter og nødder. Det binder til nogle mineraler (især zink og jern), som stopper dem i at være anvendelige af kroppen. De eneste mennesker, der har problemer på grund af fytater er dem, der er stærkt afhængige af usyret brød.

Bladgrøntsager indeholder oxalat (Oxalsyre)

Oxalat er en forbindelse der findes i bladgrøntsager grønne grøntsager og fuldkornsprodukter. Det forhindrer kroppen i at optage noget af calcium og andre mineraler i disse fødevarer. Oxalat er højest i hvedeklid, rabarber, spinat, chard og sukkerroer greens. Folk er afhængige af vegetabilske kilder til calcium bør vælge en række forskellige veganske calcium-rige fødevarer.

Sojabønner Indeholder trypsinhæmmere

Rå sojabønner indeholder store mængder af trypsininhibitor. Trypsininhibitor sænker kroppens evne til at fordøje proteinet. At standse virkningen af ​​trypsininhibitor, kan sojabønner koges, spirede eller fermenteres. Soy fødevarer som edamame (unge umodne sojabønner), kogte hele sojabønner, tempeh og tofu er gode valg.

Alle Plant fødevarer indeholder fibre

Fiber (grovfoder) kan begrænse absorptionen af ​​zink, jern og calcium fra fødevarer. Men der spiser store mængder af fiber er ikke kendt for at give problemer i folk, der spiser en varieret kost, vegetar eller ej.

Krydderier, te, kaffe og rødvin indeholder polyfenoler

Polyfenoler er sunde forbindelser findes i en række forskellige grøntsager, krydderier og drikkevarer. Men fordi de kan nedsætte absorptionen af ​​jern, anbefales det at undgå at drikke kaffe eller te med måltider.

Vegetarkost indeholder også næringsstoffer

Mens antinæringsstoffer nedsætte mængden af ​​mineraler til rådighed fra mad, vegetarisk kost indeholder også stoffer, der tillader kroppen til at optage flere næringsstoffer. For eksempel spiser vitamin C med jern-rige vegetabilske fødevarer øger jernoptagelsen. Så spise en tomat eller en grøn peber med en spinat salat vil øge mængden af ​​jern absorberes forhold til at spise bare spinat.

Nogle vegetariske fødevarer kan være høj i antinæringsstoffer, men det er stadig muligt at få de nødvendige mineraler med en balanceret vegansk eller vegetarisk kost.