Enkeltumættet fedt kan forbedre kolesterol

Enkeltumættet fedt kan forbedre kolesterol

DEL

At øge mængden af ​​enkeltumættet fedt i din kost kan være et ekstra plus til en allerede lav-kolesterol kost.

Kolesterol er en voksagtig-lignende stof, der er indeholdt i de lipider, eller fedtstoffer, i blodet. Din krop kræver en vis mængde af kolesterol at opbygge stærke celler. Men for meget kolesterol kan blokere blodgennemstrømningen i arterierne, og øge din risiko lider et hjerteanfald eller slagtilfælde, rapporterer Mayo Clinic.

En canadisk undersøgelse offentliggjort i Canadian Medical Association Journal fundet tilføje enkeltumættet fedt til et lavt kolesterol kost kan yderligere hjælpe med at styre kolesteroltallet. Enkeltumættet fedt synes at reducere LDL eller ”dårlige” kolesterol samtidig medvirke til at øge HDL eller gode kolesterol.

De to måneder lang undersøgelse omfattede 24 mænd og kvinder med mild til moderat forhøjet kolesterol. Under fase et af undersøgelsen blev de frivillige placeret på en kost lavt indhold af mættet fedt. Efter en måned blev deltagerne randomiseret til en vegetarisk kost, der var enten lav eller høj i enkeltumættet fedt.

Ved slutningen af ​​fase to, havde begge grupper skåret deres LDL-kolesterol med over en tredjedel. HDL-kolesterol sprang 12,5% i den gruppe, der modtog store mængder af monoumættet fedt, mens HDL-niveauer i lav-monoumættet gruppe var uændrede. Undersøgelsen blev anført af David JA Jenkins, en universitetsprofessor i afdelingen for Nutritional Sciences ved University of Toronto, Canada.

Forståelse af fedt

Mættet fedt er den primære kosten årsag til forhøjet kolesterol, ifølge American Heart Association (AHA). Mættet fedt findes primært i animalske fødevarer, herunder oksekød, oksefedt, kalvekød, lammekød, svinekød, fjerkræ, smør, fløde, mælk og ost. Vegetabilske kilder til mættet fedt omfatter kakaosmør, kokosolie, kokosolie og palmeolie.

Enkeltumættet fedt indbefatter avocadoer, oliven valnødder, vegetabilske olier som raps, oliven og solsikke samt sild, laks og ørred.

Håndtering af dit kolesteroltal

AHA anbefaler at begrænse din totale fedtindtag til mindre end 30% af dine daglige kalorier. Mættet fedt bør udgøre mere end 5% af dine kalorier hver dag.

Udøver i 30 minutter eller mere i mindst fem dage om ugen kan hjælpe med at forhindre højt kolesteroltal, ifølge Mayo Clinic. At miste overskydende vægt og holde det ud, kan også hjælpe med at styre dit kolesteroltal.