Gigt og Kost: To strategier, der fungerer

Gigt og Kost: To strategier, der fungerer

DEL

Forholdet mellem gigt og kost er blevet meget omstridte i de senere år. Krav er blevet gjort med hensyn til de helbredende virkninger af cider eddike og honning eller de skadelige virkninger af kartofler og peberfrugter. Ingen af ​​disse påstande er blevet bekræftet af forskning.

Har der imidlertid opstået en positiv association mellem arthritis og kostvaner, der reducerer fedtstoffer og øge den anti-inflammatoriske respons i kroppen. Sådanne diæter, der er målrettet vægttab og lavere inflammation synes at reducere symptomerne på arthritis.

Gigt og en kost, der reducerer fedtstoffer og vægt

Overvægt skaber en unødvendig byrde på vægtbærende led som ryg, hofter, knæ, ankler og fødder. Det giver logisk mening at holde vægten under kontrol kan have en positiv effekt på fælles bevægelse og ubehag.

Desværre er de fleste mennesker sætter lighedstegn mellem vægttab med at tælle kalorier og spise mindre, en situation, der ofte skaber en ubalance i ernæringsmæssige indtagelse. Tælle kalorier kan føre til en kost, der er lavere i kalorier, men ernæringsmæssigt mangelfulde. Dette lover ikke godt for folk med gigt, der har brug for at opretholde en afbalanceret kost endnu mere end raske mennesker. En kost, der reducerer fedt og sukker indtag, og samtidig øge forbruget af frugt og grønt virker bedst.

Nøglen til vægtkontrol er fedt reduktion, især mættede fedtstoffer, der findes i animalske produkter som rødt kød, mælk og ost. Det er klogt at undgå transfedtsyrer og mættede fedtstoffer samt forbruge en mindre mængde monosaturated fedtstoffer som olivenolie eller rapsolie.

En anden måde at reducere vægten styrer ens indtag af sukker. Sukker giver tomme kalorier, der ikke har nogen næringsværdi. Selv honning, brun sukker og råsukker giver flere kalorier end næringsstoffer.

En tredje måde er at fylde op på frugt og grøntsager, som giver ikke kun næringsstoffer, men fiber og grovfoder. Mørke grønne grøntsager som broccoli, spinat, grønkål og rosenkål er lav i kalorier, rig på vitaminer, fibre og kræft-bekæmpelse egenskaber. De er store fyldstoffer, der kan hjælpe afværge uønskede sult veer.

Gigt og en kost, der reducerer inflammation

Den antiinflammatoriske kost er blevet kapret af velkendte kost fagfolk som Dr. Nicholas Perricone og Barry Sears, skaberen af ​​Zone Diet. Dens fortalere hævder, at visse fødevarer dæmper immunsystemet, hvilket reducerer kronisk inflammation, der ofte fører til hjertesygdomme, Alzheimers, kræft og gigt.

Forskning har knyttet visse næringsstoffer som omega-fede-3 syrer i fiskeolier og i forskellige spice forbindelser med antiinflammatoriske funktioner. De dæmpe fremstilling af kemikalier, der udløser den inflammatoriske proces i kroppen. Fødevarer, der fremmer inflammation, såsom transfedtsyrer, mættede fedtstoffer (findes i rød kød og mejeriprodukter), forarbejdede fødevarer og raffinerede kulhydrater (som hvidt brød og sukker) frarådes. Grøntsager og frugt opfordres på grund af deres antioxidant handling.

Så hvad betyder en anti-inflammatorisk kost ud?

Den typiske middelhavskost har alle egenskaberne for en ordning, der er høj i antioxidanter og anti-inflammatoriske næringsstoffer. Følgende fødevarer er hæfteklammer af denne diæt.

  • farvestrålende frugter som appelsiner, æbler, granatæbler
  • varierede grøntsager som løg, peberfrugter, broccoli, kål, rosenkål, auberginer,
  • fuldkorn som brune ris og bulgur
  • monosaturated olier som olivenolie
  • bælgfrugter som bønner og linser
  • mørk chokolade
  • hvidløg, gurkemeje og ingefær
  • fed fisk
  • fjerkræ i moderation
  • lidt eller ingen rødt kød
  • nødder, især valnødder (i moderation
  • reduceret forbrug af raffinerede fødevarer som hvidt pasta, hvidt brød og ris

Der er ingen tælle kalorier i denne diæt, bare en bevidst assimilering af fødevarer er kendt for at reducere inflammation i kroppen. Folk, der vedtager denne diæt ofte mister kropsfedt og vægt. Vigtigst, de også genvinde mobiliteten for led og lemmer og en reduktion i smerte.

På trods af den polemik omkring forholdet mellem gigt og kost, to aspekter af kosten udvælgelse synes at lindre symptomerne på denne kroniske tilstand: fødevarer, der reducerer kropsfedt og det inflammatoriske respons.