En hurtig guide til Mineraler i Kost: mineralsalte fra jorden giver os...

En hurtig guide til Mineraler i Kost: mineralsalte fra jorden giver os vigtige næringsstoffer

DEL

De mineralske elementer, der forekommer mest rigeligt i fødevarer, er carbon, hydrogen, oxygen og nitrogen, og disse finder vej ind kulhydrater, fedtstoffer og proteiner, med kun den sidstnævnte indeholder nitrogen.

Phosphor er også til stede i forskellige former i nukleinsyrer og ATP og svovl findes i nogle proteiner. Alle disse er klassificeret som makronæringsstoffer, men der er mindst en anden 25 mikronæringsstoffer til stede i fødevarer, ofte i små mængder som sporstoffer. Disse finder vej ind i vores kroppe, men ikke alle næringsstoffer (f.eks strygejern og calcium) er let absorberes og kun omkring 16 mikronæringsstoffer har vist sig at være afgørende for liv. Nogle er til stede blot som forurenende stoffer (f.eks kviksølv, bly), mens andre er til stede (f.eks tin, aluminium) men har usikre biologiske roller (1).

Når et organ undersøges ved obduktion, er det muligt at analysere de væv til kemiske grundstoffer og ingredienslisten ser nogenlunde sådan her:

 

  • oxygen 65%
  • carbon 18%
  • hydrogen 10%
  • nitrogen 3%
  • calcium 1,5%
  • phosphor 1%
  • kalium 0,35%
  • svovl 0,25%
  • natrium 0,15%
  • chlor 0,15%
  • magnesium 0,05%
  • jern 0,004%
  • iod 0,00004%
  • spor af kobber, mangan, zink, fluor, molybdæn, silicium, bor, kobolt, krom, nikkel, selen, strontium og vanadium,
  • Andre elementer er til stede, men kun som kontaminanter – herunder kviksølv, aluminium, cadmium, bly og tin, som alle er potentielt toksisk for kroppen.

Forestille sig et godt bygget (men ellers sundt) person, der vejer 100 kg eller 15,7 sten, så ovennævnte procentsatser kan læses som vægt i kg for hvert af elementerne. Liget af denne person ville have ca.. 65 kg af oxygen, 18 kg af kulstof, 1,5 kg calcium, 1 kg phosphor osv Denne indkøbsliste til elementer, der findes i den menneskelige krop er noget misvisende, fordi disse elementer sædvanligvis er kombineret med hinanden danner forbindelser, der deltager i biokemiske reaktioner. For eksempel ca. 70% af det menneskelige legeme består af vand, mindst 15% er fedt og 12% er protein (2). Man skal huske, at den menneskelige krop er større end summen af ​​alle dets dele.

Hvordan er Mineraler Forskellige fra vitaminer?

Mineralske elementer er uorganiske molekyler, med lave molekylmasser, opløselige i vand og kan opnås i opløsning fra planter via det vand, de absorberer fra jorden. De er nødvendige i variable mængder fra ca. to mikrogram for vanadium til 3,5 g per dag for kalium. Deres funktioner kan opdeles i tre hovedkategorier:

  1. Fysiologiske roller i hjertet og kredsløbet, muskler og nervesystem (for eksempel kalium, natrium, calcium, jern, kobber og magnesium).
  2. Beskyttende og forsvar roller i immunsystemet (f.eks jern, zink og selen).
  3. Strukturelle roller i skelettet (fx calcium, magnesium, phosphater, fluorid og strontium).

Vitaminer, på den anden side, er organiske højmolekylære forbindelser, med variabel opløselighed og præcise funktioner.

De repræsenterer forbindelser, som kroppen har mistet evnen til at fremstille for sig selv, og som sådan de står som ufuldkommenheder vores stofskifte, stort set uden forbindelse med hinanden biokemisk eller strukturelt, men ellers essentielle for mennesket (3).

At jagte vitaminer i fødevarer er ikke så svært, men at finde mineraler er meget lettere, fordi svaret ligger i jorden. Ved at øge vores indtag af frugt og grønt og holde sig til denne ordning, vi får alle de nødvendige mineraler inden for en afbalanceret kost. Den “fem om dagen” guideline fra Food Standards Agency i Storbritannien er i øjeblikket efterfulgt af kun 14% af de voksne, med midaldrende personer nåede fire portioner frugt og grønt om dagen, så du skal ikke bekymre sig om, hvordan man laver den kalkun, gås, and eller kylling denne jul – få travlt med disse rosenkål og pastinak!