Kartoffel i en sund kost: Internationale År for Kartoflen: Tid til at...

Kartoffel i en sund kost: Internationale År for Kartoflen: Tid til at sætte pris på en basisfødevarer

DEL

Dette er det internationale år for den kartoffel, og selv om den ydmyge Spud profil ikke har været høj i dette år med store politiske og økonomiske begivenheder, er det ikke for sent at revurdere kartoffel næringsværdi.

Faktisk Mayo Clinic Nyhedsbrev tyder på, at den køligere vejr er det helt rigtige tidspunkt til at genoverveje kartoflen plads i folks kostvaner.

De af os, på den sydlige halvkugle, behøver ikke at ignorere Spud enten. Kartoffel salat er en stor sommer standby, især når lavet med vinaigrette snarere end creme fraiche eller mayonnaise.

Kartoflens ufortjente ry som mad, der sætter sig

Ernæringseksperter har opbakning af kartoffel er sund mad værdier i nogle år, men for de fleste mennesker, svarende kartofler opfedning mad.

Kritik har varieret fra deres høje kulhydrat tæller til deres rolle som en base for højt fedtindhold, højt kalorieindhold toppings.

Populariteten af ​​fries eller chips som en snack eller fastfood element tilføjer en ring af sandhed i tanken om, at kartofler er opfedning.

Efterspørgslen efter mere fastfood betyder flere og flere mennesker verden over spiser pommes frites, i henhold til FNs Internationale År for Potato. Og flere og flere mennesker verden over lider af fedme.

Sunde kartofler

Sandheden er, hvis du springer den creme fraiche, ost, smør og bacon, og ikke stege dine spuds, kartoflen har en velfortjent plads i en sund kost.

Ernæringsmæssige værdier for kartofler

Kartofler er rige på komplekse kulhydrater, hvilket gør dem en god kilde til energi. Ved 12-15 procent af deres vægt, de har den mest kulhydrat af enhver grøntsag.

De har den højeste proteinindhold (omkring 2,1 procent) af eventuelle rod eller knoldfrugter, og dette er temmelig høj kvalitet protein, med en aminosyre mønster godt tilpasset til menneskelige behov.

De er også meget rig på vitamin C.

En enkelt mellemstor kartoffel, spises med huden på, indeholder ca. halvdelen af ​​det anbefalede daglige indtag af vitamin C. Young nye eller baby kartofler er højere i vitamin C end gamle kartofler.

Kartofler er en moderat kilde til jern, og deres høje indhold af vitamin C hjælper til at absorbere, at jern.

B-vitaminer – riboflavin, niacin og pyridoxin (B1, B3 og B6) findes i nyttige mængder, og kartofler også bære den nødvendige mineraler kalium, fosfor og magnesium samt folat, riboflavin og pantothensyre.

Madlavning med Kartofler for at maksimere næringsværdi

Da kartofler ikke kan spises rå, hvordan de tilberedes, er vigtigt.

Fremgangsmåden til madlavning du vælger, vil gøre dem højt fedtindhold, højt kalorieindhold behandler ligesom frites eller bagte kartofler lastet med creme fraiche, ost og bacon, eller en sund kulhydrat at veksle med fuldkornsbrød og brune ris.

For at bevare de mikronæringsstoffer, vitaminer og mineraler, bør kartoflerne altid være kogt med deres hud på. Huden kan fjernes, før fadet er afsluttet, eller huden kan spises.

De bedste metoder til madlavning er dampning, microwaving, kogning i så lidt vand som muligt, eller bage dem hele.

Undgå stegning dem når det er muligt, og hvis opskriften er ringe til stegning, sikre, at det er overfladisk stegning i vegetabilsk olie eller oliven som retter som kartoffel pandekager, rosti eller kartoffel kager.

Der er masser af store opskrifter på sunde kartoffel retter. For eksempel, Food Down Under har 1000 opskrifter fra hele verden ved hjælp af kartofler som den vigtigste ingrediens.