Kost for at reducere kolesterol og bekæmper åreforkalkning

Kost for at reducere kolesterol og bekæmper åreforkalkning

DEL

Atherosklerose er den åreforkalkning skyldes en ophobning af kolesterol-indeholdende plak. Disse plaques okkluderer blodtilførslen til hjertet, hvilket resulterer i CHD eller koronar hjertesygdom.

Hvad er årsagen til åreforkalkning?

Plakdannelse begynder med skader på foring af arterierne. Skader opstår på grund af skade ved de frie radikaler. Når arterien er blevet beskadiget, stedet tiltrækker blodplader og monocytter, der overholder det beskadigede område. De frigiver vækstfaktorer og stimulere plakdannelse og akkumulering af cholesterol.

Høje niveauer af serum kolesterol, rygning, forhøjet blodtryk, fedme, diabetes og dårlig motion er vigtige medvirkende og udløsende faktorer.

Hvad er symptomerne på åreforkalkning?

Oftere end ikke behøver åreforkalkning og forhøjede niveauer af kolesterol ikke vise nogen tegn eller symptomer. De er nævnt som den tavse dræber.

Lejlighedsvise symptomer som svimmelhed, angina, kvalme eller træthed kan være nødvendig.

Kost til sænkning af kolesterolniveau

De vigtigste kostråd til at holde kolesteroltallet i skak er som følger:

  • Eliminer mættet fedt, transfedtsyrer og kolesterol fra kosten. Hold dig væk fra rødt kød, æggeblomme, sødmælk og dens produkter, fed mad, chips, småkager, kiks og forarbejdede fødevarer.
  • Øge indtagelsen af ​​hjerte med børn mono-mættede fedtsyrer ved indtagelse af valnødder, mandler, pistacienødder, hasselnødder og sesamfrø.
  • Salt restriktion spiller en afgørende rolle i forebyggelsen af ​​CHD. Det hjælper med at reducere blodtrykket og skærer ned risikoen for hjertesvigt.
  • Øge indtagelsen af ​​fiber. Fiber har stærke kolesterolsænkende egenskaber og er beskyttende mod åreforkalkning. Det hjælper i fjernelse af kolesterol via afføring. Havre, hel hvede, bælgfrugter, bælgfrugter, frugt og grøntsager bør indtages liberalt.
  • Skær ned på raffinerede fødevarer. Hvidt mel og sukker gør alvorlige skader på systemet. De savner fibre, mineraler, vitaminer og antioxidanter dermed øger risikoen for CHD.
  • Omega-3 fedtsyrer beskytte hjertet. Valnødder, hørfrø og koldt vand fisk (eller en fiskeolie supplement, for at undgå almindelige forureninger findes i fisk) er fremragende kilder til omega-3 fedtsyrer. Atherosklerose er bundet til en kost, der er mangelfuld i omega-3 fedtsyrer.

Efter denne fremgangsmåde vil demonstrere en mærkbar forbedring i lipidprofil. Endvidere kolesterol-kontrol og forebyggelse af hjertesygdomme kræver en tværfaglig tilgang. Programmet skal integrere rigtige kost, passende kost, regelmæssig motion, en sund livsstil og optimal håndtering af stress.