Lav Natrium Kost: Det sunde valg for seriøse atleter?

Lav Natrium Kost: Det sunde valg for seriøse atleter?

DEL

Natrium er et kemikalie, som findes naturligt i kroppen og i masser af forskellige fødevarer samt almindelig bordsalt. Det er væsentligt for et velfungerende af kroppen. Det bruges til at regulere blodtrykket og blodvolumen samt hjælpe i transmissionen af ​​nerveimpulser og hjælper syre / base balance i kroppen (Kilde: Nutrient Facts)

Men for meget natrium i kosten kan føre til en række sundhedsmæssige konsekvenser, herunder forhøjet blodtryk (hypertension), som igen øger sandsynligheden for hjertesygdomme eller slagtilfælde. Højt blodtryk påvirker omkring 40% af befolkningen i Storbritannien og omkring en ud af tre i USA (Kilde: Sundhed Nyheder i dag)

Hvor meget natrium skal en rask person have på daglig basis?

Offentlige retningslinjer varierer, hvor meget natrium en person bør indtage på daglig basis. Nogle retningslinjer tyder på, at ADT (anbefalet daglig tilførsel) natrium bør 2,500mg. Det svarer til omkring seks gram salt. Men nye retningslinjer fra USA landbrug og sundhed Services Department antyder, at et tal på 1500 mg per dag er mere egnet til voksne. (Kilde: MSNBC.com)

Dog er ikke alle overbevist om, at sådanne strenge retningslinjer er nødvendige. Selv om den gennemsnitlige britiske voksnes saltindtag er tættere på ni gram om dagen, nogle føler, at juryen er stadig ude på, hvor meget salt bør indtages, og at andre faktorer kan spille ind, når det kommer til hjertesygdomme og blodtryk tal herunder lav motion priser og dårlig almen samlede kost (Health Report UK).

Natrium kostvaner for sportsfolk – skal en aktiv person begrænse sit saltindtag?

Måske mere om, hvilken virkning en lav natrium diæt kan have på udholdenhedsatleter og aktive mennesker. Som offentlige sundhed agenturer bringe ud nye retningslinjer, der anbefaler en diæt med lavt saltindhold, der er mest tilbøjelige til at lytte til råd, er dem, der allerede sørge for at leve sundt.

Som tidligere nævnt, natrium er afgørende for kropsfunktioner såsom muskelsammentrækning og lavt indhold af natrium kan føre til muskel svigt og kramper samt svimmelhed. Udholdenhedsatleter er særligt udsatte som nogle eksperter siger, at op til 1000 mg natrium kan gå tabt i timen af ​​intensiv træning. Dette kan betyde, at en person med lavt natrium kunne blive hurtigt udtømt. (Kilde: Healthcastle)

Offentlige retningslinjer tager også hensyn til, at de fleste mennesker forbruge en stor mængde af forarbejdede fødevarer, som normalt indeholder store mængder af salt. Men de fleste seriøse sportsfolk spiser ren, undgå forarbejdede fødevarer og så nødt til at tilføje salt for at sikre tilstrækkelige niveauer opretholdes.

Så skulle en aktiv person begrænse natrium indtag? På baggrund af disse argumenter sandsynligvis ikke.

Hvad er mere vigtigt er en sund livsstil med masser af motion og en ren kost baseret på hele fødevarer.