Lav Natrium og Saltfri kost: En guide til kost med tanke på...

Lav Natrium og Saltfri kost: En guide til kost med tanke på fordele og ulemper

DEL

Landdistrikterne familier i Indien forbruge øgede mængder af salt i deres kost.

Landmændene arbejde hele dagen i brændende sollys og har brug for så meget mængde salt til at bevare den nødvendige mængde salt i deres krop. Men hvad med byboere, der arbejder i aircondition arbejdspladser og ikke fysisk udøver kroppen på ethvert niveau? Har de brug for så meget salt i deres kost?

Salt er mere af et konserveringsmiddel, der anvendes i fødevarer som pickles, sodavand, syltetøj og gelé, bare så de stadig er lang. Dvs. ud over at give smag, salt fungerer også som konserveringsmiddel. At salt er en kombination af natrium og chlor er almindeligt kendt. Men hvad betyder salt gør inde i kroppen er, hvad ikke mange mennesker kender. Salt er et vigtigt mineral for kroppen. Når de anvendes i passende mængder, det hjælper med at regulere blodtrykket, transmission nerveimpulser og regulere syre-base balance i legemsvæsker. Natrium er også nødvendigt at gøre saltsyre inde i maven, der kæmper mod eventuelle infektioner til stede i fødevarer. Så værdifuld som den er, tyndtarmen absorberer salt og overføre den til andre systemer i kroppen, ligesom den muskuløse, kredsløbssygdomme, skelet og fordøjelsessystemet. Og natrium, der er en del af forbindelsen kaldet salt er en elektrolyt, som opløses i vand og hjælper med osmose.

Men hvad sker der, når der er for meget salt i kosten? Er der noget, der hedder for meget salt på alle?

Essentiel viden om salt

Det grundlæggende krav salt af kroppen er om 2400 mg per dag for en voksen (Northwestern University). Men det variere alt efter alder. Der er forskellige kilder til salt i den daglige kost – ligesom sojasovs, pickles, ost, supper, osv Nogle har yderligere mængder af salt i dem; for eksempel, junk fødevarer som chips, kolde drikke, kiler etc. Men folk generelt bruger mere salt end nødvendigt. I en undersøgelse blev det afsløret, at en typisk amerikansk kost indeholdt så meget som 4000mg af salt per dag.

Overskydende salt

Overskydende salt fører til mange lidelser som hypertension. Faktisk en undersøgelse foretaget for at reducere hypertension viste, at et lavt fedtindhold, lavt natrium kost altid hjulpet med at bekæmpe sygdommen i en meget lettere måde. Det griber også med normal fjernelse af affald som urinsyre fra kroppen og bidrager til sygdomme som gigt. Overskydende salt kan også bidrage til overskydende væskeophobning eller ødem, som nyrerne starte fastholde salt og stoppe omdannelse overskydende salt til spilde. Dette sker også i mennesker med meget mindre eller ingen motion.

Den eneste løsning for at reducere disse effekter er regelmæssig motion, en god, hvis ikke, perfekt kost, og et forsøg på at tilfredsstille alle fødevarer cravings på et eller andet tidspunkt, hvis ikke regelmæssigt.

Undgå junk food så vidt muligt, men samtidig ikke reducerer din almindelige tilladt indtag af salt. Faktisk har folk, der motionerer regelmæssigt og svede det ud ikke nødt til at følge et salt-fri kost overhovedet, bortset kompensere den overskydende salt taget en gang imellem. Dette hjælper med at ikke kun holde kroppen mineraler i balance, men også hjælper kroppen fordøje alle former for mad!