Populære kostvaner: Højt proteinindhold, Lavt kulhydratindhold

Populære kostvaner: Højt proteinindhold, Lavt kulhydratindhold

DEL

Atkins Diæt

Atkins Diæt blev introduceret af Dr. Robert Atkins i 1970’erne, da han skrev sin første bog med titlen The New Diæt Revolution. Da der, har der været en række opdateringer, revisioner og nye udgaver til bogen og kostplan. For nylig, som reaktion på negativ reaktion på sine strenge restriktioner for alle kulhydrater, kosten er blevet omformateret til at fokusere på sunde, nærende fødevarer med en vægt på portion kontrol. Denne fremgangsmåde er beskrevet i bogen The New Atkins For en ny dig. Generelt Atkins kost er en høj-protein, højt fedtindhold kost, der modererer carb indtag fra kilder såsom frugt, grøntsager og komplekse kulhydrater. Kosten er baseret på ketose, en proces, hvor nedsættelsen af ​​kulhydrater tvinger kroppen til at forbrænde fedt som brændstof. Reduktionen af ​​carbs reducerer også insulinresponset, hvilket formindsker lagring af overskydende kalorier i form af fedt.

Protein Power Diet

Protein Power, En kost bog, der først blev skrevet af Michael og Mary Eades i 1960’erne, introducerer en høj-protein og fedt kost, der er lav i kulhydrater, der ligner Atkins tilgang. Men i modsætning til den traditionelle Atkins tilgang, det går ikke ind i ketose med en streng induktion fase, hvor kulhydrater er alvorligt begrænset. De nøjagtige proportioner af carb og proteinindtagelse variere blandt individer og påvirkes af køn, alder, vægt og højde. Det menes, at denne diæt tilgang vil forbedre sundheden ved at sænke kolesterol og blodtryk niveauer som følge af nedsættelsen af ​​forarbejdede, raffinerede fødevarer.

South Beach Diet

South Beach diæten er en anden populær høj-protein kost plan, der lover hurtigt vægttab mellem 8 til 15 lbs. på de første to uger af programmet. Denne diæt er opdelt i tre faser med hver fase giver færre restriktioner på, hvad du spiser. Generelt, forarbejdet, høj-kulhydrat fødevarer såsom brød, bagværk, slik barer og sodavand undgås. Kosten rådgiver også imod at spise fødevarer, der er mærket eller annonceres som fedtfattig, da de ofte er fyldt med sukker, der fører til yderligere cravings og vægtstigning. Fedtfattige mælkeprodukter såsom yoghurt, mælk og ost er undtaget dog fra denne regel.

Zone Diet

Zonen kost er en anden højere protein kost først populariseret af Barry Sears i sin bog “Indtastning The Zone”. Denne diæt er baseret på en indtagelse af 40 procent kulhydrater, 30 procent protein og 30 procent fedt. Det menes, at denne makro-næringsstof-forholdet hjælper med at kontrollere kroppens produktion og frigivelse af insulin. Kroppen er i stand til at forbrænde fedt mere effektivt, når insulin niveauer er på en ideel niveau. Selv om kost er lavere i kalorier, er en følelse af mæthed opnås ved indtagelse af protein og fedt, som reducerer sult niveauer og over-spisning almindeligt forårsaget af indtagelse af overskydende kulhydrater.