Quinoa i din kost: Mød dine kostmål med Quinoa

Quinoa i din kost: Mød dine kostmål med Quinoa

DEL

Quinoa, en super-næringsstof, højenergi-mad, er egnet til at opfylde en bred vifte af kosten mål. Slankekure er ofte sidestilles med reduktion af kropsfedt. Dette synspunkt overser det punkt, at slankekure kan anvendes til at støtte et godt helbred, bygge muskler, forbedre det fysiske udholdenhed, forbedre fleksibiliteten, vedligeholde mental beredvillighed, og omvendt mange kroniske sygdomme. De afbalancerede og tilstrækkeligt proportionerede næringsstoffer af quinoa gør denne super-næringsstof pseudo korn en vigtig komponent i forskellige kosten mål.

Bevar et godt helbred

En sund protokol kosten er vigtig for at bevare et godt helbred. Quinoa forenkler opgaven med at finde egnede kilder til næringsstoffer for et godt helbred, fordi fødevarer fra mange fødevaregrupper er nødvendige for at matche de næringsstoffer i quinoa.

De spor mineraler og antioxidanter i quinoa bidrager til et godt helbred. Selen og mangan er blandt disse spormineraler i quinoa. Anti-cancer og antioxiderende virkning er blevet tilskrevet disse spor mineraler. Især er mangan kendt for sin antioxiderende virkning i mitokondrierne. Mangan fungerer som en katalysator for enzymet, mangan superoxiddismutase, for at forhindre oxidativ beskadigelse af mitokondrierne [1]. Beskyttelse af mitokondrier fra frie radikaler er vigtigt, fordi mitokondrierne producere energi, der understøtter dit liv og dine aktiviteter.

Opbygning af muskler og fysisk udholdenhed

Quinoa kan levere en stærk ernæringsmæssig støtte til opbygning muskler. Det understøtter alle typer af muskel-bygning mål, herunder opbygning af stærke muskler, massive muskler og stærke muskler. Det komplette protein i denne pseudo korn sikrer, at proteinsyntese og muskel-bygning ikke kan hæmmes af mangel på essentielle aminosyrer.

Quinoa har tilstrækkelige mængder af kulhydrater til støtte udholdenhed under højintensive øvelser. Quinoa indeholder 60 procent kulhydrat og 13,8 procent protein [1, 2]. Fra kulhydrater i quinoa, kan glykogen butikker i muskler udvides. Glykogen normalt forsyner det meste af den metaboliske energi nødvendige under højintensive øvelser, fordi denne energi kommer stort set fra anaerob respiration. Energi fra aerob respiration er for langsom til at understøtte højintensive øvelser.

Vend stofskiftesygdomme

Talrige kroniske og metaboliske sygdomme kan forebygges eller vendes ved de sunde næringsstoffer i quinoa. Disse lidelser indbefatter type 2 diabetes, hypertension, hyperlipidæmi, insulinresistens, aterosklerose, iskæmisk hjertesygdom, perifer arteriesygdom, iskæmisk slagtilfælde og andre.

Mindre kropsfedt

En quinoa-baserede kost er meget effektiv til reduktion af kropsfedt. Kostfibre og komplekse kulhydrater i quinoa er to af de vigtigste faktorer, der understøtter reduktion kropsfedt.

Med en quinoa-baseret kost, er blodglucoseniveau stabiliseret ved normale eller næsten normale niveauer. Insulinniveau paralleller plasmaglucoseniveau grund af den måde glucose regulerer insulinfrigivelse. Eftersom høje niveauer af insulin lette fedt syntese, behøver overdreven kropsfedt og fedme ikke forekomme, når insulin styres på denne måde.