Sådan spiser du en ernæringsrig diæt: Sunde fødevarer for dem med tygge...

Sådan spiser du en ernæringsrig diæt: Sunde fødevarer for dem med tygge og synkebesvær

DEL

Bløde fødevarer er typisk dejlige og cremet og er ernæringsmæssigt mangelfuld i thiamin, niacin og jern samt fiber og enzymer (World Health Organization). Veganere og vegetarer, der ikke ønsker mælk, æg eller jello kan have sunde alternativer, der ikke forlader ud essentielle næringsstoffer.

Brug rodfrugter og vinter squash

Vitamin rige roer, taro, kassava, yams, kartofler og vinter squash foretage attraktive måltider, når dampet og mosede. Fjern skræller og ikke tilføje peber eller andre krydderier, der kan udgøre en kvælningsfare. Små hyppige portioner er bedre tolereret af dem, der hurtigt trætte.

Prøv Fortykningsmidler

Arrowroot og agar er naturlige fortykningsmidler, der er neutral i smagen. Tynde væsker som kaffe, te, vand og juice kan være lettere at sluge, når de er fortykket. Agar giver mad en attraktiv glans. Nogle supper kan være fortykket med blød tofu eller moden avocado, som tilføjer protein og sunde fedtstoffer.

Frugt og Korn giver næringsstoffer

Kolde berigede korn, der bliver klæg i mælk er bløde; bruge soja eller ris mælk til bedre gastrisk tolerance. Havregryn kan sødet med frugtsaft til fiber og vitaminer. Mosede modne bananer giver kalium. Bagt æble uden afskalning tolereres samt æblemos og kan være mere smagfuld. Citrusfrugter, skrællet og snittet, og podet melon stykker er tilladt på nogle bløde kostvaner.

Jern-rige Soft Foods

Abrikoser og mange andre frugter er høje i jern. De kan pureed og lagdelt med sødet tofu. Tilføj avocado tern og et attraktivt dessert er resultatet.

Refried bønner eller bønnesuppe er også jern rige. Smag med koriander og løg og hvirvel i blød tofu om en skål for hele familien vil nyde.

Lav en “creme” suppe med blandet avocado, varmt vand, et stænk af citronsaft, og selleri salt smag.

Hummus er en nærende måltid i sig selv. Prøve blande spirulina pulver til tilsat protein, vitaminer og essentielle fedtsyrer. Spirulina vil vende hummus mørkegrøn; hemmeligheden til at forklæde smagen er at tilføje mere citronsaft.

Friske Desserter Gør Mæt

Dåse pærer, mandelmælk, vanilje og isterninger med en håndfuld af rå Baby spinat blandet godt gør en smuk lys grøn smoothie, der giver jern, fibre, enzymer og andre næringsstoffer. En teskefuld af hør olie tilføjer Omega-3 fedtsyrer og formalede græskarkerner tilføje zink, uden at påvirke smagen.

Bland purerede gulerødder med ingefær og ahornsirup til en nærende godbid.

Byg Omkring Gamle Favoritter

Traditionelle bløde fødevarer af røræg, buddinger, kartoffelmos, hvide ris og risotto, gennemblødt brød og pandekager, hytteost, purerede dampede kød og fisk, og mosede eller purerede grøntsager kan anvendes, hvis individuelle præferencer tillader. Byg ernæring med frugt, tofu, bløde korn og nærende smoothies og supper. Tilføj protein kosttilskud og vitaminer, når det er nødvendigt. Ernæringsmæssige drinks og pulvere sælges i sport ernæring butikker kan tilføje protein og kalorier, når det er nødvendigt.