Vigtigheden af vitamin B12 i kosten

Vigtigheden af vitamin B12 i kosten

DEL

B12-vitamin er en vigig vitamin hos både mænd og kvinder. Det er ansvarlig for at opretholde energi niveauer.

B12 er nødvendig for at nedbryde fødevarer, som vi spiser, såsom kulhydrater, proteiner, sukker og fedt i den energi kroppen har brug for for at fungere. I denne artikel beskrives vitamin funktion i kroppen, tegn og symptomer på B12-mangel og gode kilder til vitamin B12 i fødevarer.

B12 vitamin arbejder hånd i hånd med folat at producere røde blodlegemer. Røde blodlegemer transporterer ilt til alle dele af kroppen. B12 er vigtig i stofskiftet. Leveren, sammen med vitamin B12 plus et kemisk stof kaldet intrinsic factor secerneres fra maveslimhinden, hjælper med at omdanne mange af de fødevarer, vi spiser til energi. B12 er også vigtigt i vedligeholdelse og produktion af myelin. Myelin er en kappe af væv, der omgiver nerveceller. Det beskytter nerveceller mod skader og giver dem mulighed for at fungere effektivt. B12 er også vigtigt i genetisk reproduktion; det er en byggesten for deoxyribonukleinsyre (DNA), som tillader celler at reproducere i kroppen.

Forhold, der kan føre til en mangel på vitamin B12 i kroppen

 

  • Mangel på B12 i kosten
  • Vegansk kost
  • Crohns sygdom
  • colitis ulcerosa
  • Cøliaki
  • Overdreven alkohol indtag
  • Gravide mødre
  • Lavt indtag B12 i barndommen
  • Tunge menstruation.

Symptomer på B12-mangel

 

  • Træthed
  • Mistet appetiten
  • Bleg hud
  • Diarré eller forstoppelse
  • Åndenød under træning
  • Tab af koncentration
  • Depression
  • Snurren i hænder og eller fødder
  • hævet tunge
  • Blødende tandkød
  • Svært ved at opretholde balance.

Ovenstående tegn og symptomer er tyder på en alvorlig sygdom kaldet anæmi. Anæmi kan føre til permanente nerveskader og kan være dødelig, hvis den ikke behandles i de første 6 måneder af udviklingen af ​​symptomer. B12 kosttilskud er ofte ordineret og / eller patient kan have til at blive givet B12 injektioner for resten af ​​deres liv. En velafbalanceret kost, herunder rige kilder til B12 kan også være nyttige i behandlingen af ​​anæmi.

Rige kilder til B12

 

  • Orgel kød, såsom lever og nyrer
  • Sardiner, muslinger, østers og muslinger
  • Lam og kalkun
  • Mejeriprodukter såsom hård ost og yoghurt
  • æg
  • Kanin
  • Laks
  • Bøf
  • Reje
  • Fjerkræ
  • Brød forbedret med B12 og folat

Som du kan se, de fleste af det daglige indtag høj i vitamin B12 kommer fra animalske produkter. Veganere og gravide mødre bør tage et kosttilskud af vitamin B12 og folat, for at sikre en effektiv vedligeholdelse niveauer. Den anbefalede daglige indtagelse af vitamin B12 til voksne er 2 mikrogram og 3 mikrogram til gravide mødre. Spiser mindst én tjener af de ovennævnte fødevarer dagligt vil give dig mulighed for at opretholde sunde niveau af B12.

B12 kan øge stofskiftet og dermed kan være effektive til at reducere vægten. Hvis du forsøger at tabe sig, overveje at tage en B12 supplement eller øge dit indtag af fødevarer rige på vitamin B12.

Vitamin B12 er vigtige for opretholdelsen af ​​sundhed, energi, nervefunktion og celle reproduktion. Hvis du ikke får nok vitamin B12 i din kost, vil jeg anbefale at tage et supplement. Hvis du lider af nogen af ​​de ovennævnte symptomer, se venligst din læge.